Royal Enfield powstał w 1893r w Wielkiej Brytanii, i na tą chwilę jest najstarszą, nieprzerwanie produkowaną marką na świecie. Co prawda od Brytyjczyków już jakiś czas nie należy, ale na taśmach produkcyjnych niewiele się tam zmienia. Taki model Bullet, produkowany od 1939r., oczywiście ewoluował przez lata, choć w zasadzie tylko pod okiem Brytyjczyków, gdyż od 1956 produkcja trafiła do Indii, gdzie praktycznie bez zmian robiony jest po dziś dzień. Co tu dużo mówić, dziś, obcując z nowiutkim Bulettem, czuć tą historie i archaizm konstrukcji. Nie mówię, że to źle, ale nie każdemu to pasuje. Jak wygląda zatem obcowanie z Royal Enfield Himalayan
Himalayan miał być powiewem świeżości
W odróżnieniu od dotychczasowo produkowanych modeli, bazujących na ramie i silniku poczciwego Bulleta, Himalayan miał być w pełni nową, popisową konstrukcją zaprojektowaną w pełni w Indiach. Nowy silnik, rama, zawieszenie, nadwozie, wszystko zaprojektowanie pod okiem Pierre Terblanchea, wcześniej znanego z projektów Ducatti i Moto Guzzi.

Co z tego wyszło ?
Muszę przyznać, od 2015, gdy wyszedł na rynek, chciałem go mieć. Choć nieiwele o nim wiedziałem, podobał mi się niesamowicie. Samo założenie, taki prosty do bólu, klasyczny dual sport, bez technologicznych fajerwerków, zbędnych bajerów. Wiecie taki wsółczesny odpowiednik niedostępnych już, starych dobrych japońskich „turystycznych-enduro”.
2021r. Himalayan debiutuje w Polsce.

Gdy w końcu dotarł do Polski, nie powiem trochę się zdziwiłem. Wiedziałem, że będzie klasycznie, w rzeczywistości wyszło trochę staroświecko, ale to zdecydowanie czyni go unikatem. Na warunki europejskie totalny archaik, w Indiach na miarę potrzeb. Chcesz jechać w Himalaje, będzie genialny, w Alpy trochę męczarnia, ale ja chętnie mogę się tak pomęczyć…
Resztę zobaczcie na wrzucie poniżej
Dane techniczne
Silnik:
- Typ silnika: Chłodzony cieczą, DOHC, 1-cylindrowy, 2 zawory na cylinder
- Pojemność skokowa (cm³): 411 cm³
- Moc maksymalna (KM/obr./min.): 24KM @ 6500
- Max. moment obrotowy (N*M/obr./min.): 32Nm @ 4250
Podwozie:
- Skrzynia biegów: Sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, 5 biegów, napęd łańcuchowy
- Przednie zawieszenie: Showa, teleskopowe, 43 mm, upside down, 200 mm skoku
- Tylne zawieszenie: Pojedynczy amortyzator z regulacją, 200 mm skoku
- Opony (przód/tył): 100/90-19″ , 120/90-17″
- Hamulec przedni: 300 mm tarcza, zacisk 2-tłoczkowy pływający
- Hamulec Tylny: 240 mm tarcza, zacisk jedno tłoczkowy
- ABS: dwukanałowy
Wymiary:
- Masa własna (kg): 199 kg
- Wysokość siedziska (mm): 800 mm
- Prześwit (mm): 200 mm
- Rozstaw osi: 1465 mm
- Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm): 2190 x 840 x 1370 mm
- Pojemność zbiornika paliwa (l): 15
- Spalanie: 2,63l /100km